Welk social kanaal past bij jou?

Heb jij wel eens nagedacht ‘waarom’ je op bepaalde sociale netwerken zichtbaar bent? Nog steeds hoor ik veel mensen over de noodzaak om ‘overal’ zichtbaar te zijn, met als gevolg dat ze zich op kanalen bevinden waar ze weinig mee doen en niets mee kunnen. Gevolg? Een leeg kanaal met weinig interactie dat niet heel professioneel overkomt. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om jezelf af te vragen ‘waarom’ je een bepaald communicatiekanaal wil gebruiken.

 

Stel jezelf altijd de volgende 4 vragen;

  1. Wie wil ik bereiken?
    • P.S. Iedereen is geen goed gedefinieerde doelgroep 😉
  2. Wat wil ik bereiken?
    • Meer klanten? Kliks naar je webshop? Aanmeldingen voor workshops? Of wil je interactie op jouw platform over bepaalde kennis die je deelt?
  3. Hoe ga ik dit kanaal gebruiken om mijn doelgroep te bereiken?
    • Simpelweg een social post plaatsen is geen ‘way to go about it’. Je zal meer moeten doen om jouw doelgroep aan te spreken. Ga je kennis delen? Ga je nieuws delen? Wil jij jezelf neerzetten als kennismacht, ga je meer een ‘achter de schermen’ delen of wil je diehard je product promoten?
  4. Waarom is dit de beste manier om mijn doelgroep te bereiken?
    • Stel jezelf altijd de vraag ‘waarom’ je iets doet. Als je namelijk geen goede ‘waarom’ kan formuleren, is het misschien tijd om kritisch te zijn en na te gaan of het sociale netwerk wel bij je past.

 

Emotie speelt een hele grote rol bij social media. Kort door de bocht: Op LinkedIn is het gaaf om je successen te delen, Instagram is perfect voor het delen van mooie plaatjes en Snapchat voor de lollige content.

Je moet altijd proberen om je volgers mee te krijgen in jouw emotie om interessant te zijn. Vooral op social media spelen emoties een belangrijke rol. Emoties verbinden. Maar, een emotie kan ook tegenwerken.

 

Voorbeeld: Stel jij bent een psycholoog en je behandelt patiënten met extreem heftig probleem. Je ‘denkt’ jouw doelgroep op Facebook te vinden, want, op Facebook zit ‘iedereen’ en al helemaal de mensen die jouw expertise kunnen gebruiken. Dus je maakt je Facebook pagina aan, richt deze in en begint met het posten van quotes, artikelen en jouw diensten. Na een paar weken ben je 20 likes op je pagina verder en reageert er niemand op jouw posts, terwijl je zo hard je best doet. Maar, ben je wel energie aan het steken in de juiste zaken?

 

Heel eerlijk, waarschijnlijk niet.

 

Jouw potentiële klanten hebben namelijk een ‘probleem’ en zullen dit waarschijnlijk niet zo snel uiten via Facebook. Jij probeert contact te maken met jouw doelgroep via een emotie, die zij zelf al enorm moeilijk vinden om te uiten. Moet je dan je tijd wel steken in Facebook? Of is het voor jou veel belangrijk zichtbaar te zijn op bepaalde fora of juist offline door veel contact te hebben met huisartsen en de GGZ?

Social media zijn een mooie manier om jezelf in de kijker te spelen, maar als het je merk niet ondersteunt, moet je jezelf afvragen of het wel zinvol is.

Nog 1 laatste tip; verwijder sociale kanalen die niets voor je doen. Liever succesvol op één kanaal, dan een leeg kanaal. En mocht je denken “ik doe het wel, want dan ben ik in ieder geval vindbaar”, moet je bij jezelf nagaan of het wel professioneel is om je klanten een lege Facebook pagina voor te schotelen.

Meer hulp nodig met het bepalen van jouw online strategie of inzetten van social media? Neem dan contact op met MDR Concepts, via info@mdrconcepts.nl.


Over Marloes de Ruiter, eigenaresse MDR Concepts & organisator Zoetermeerse Zakenvrouwen

Sinds oktober 2017 ben ik bezig met Zoetermeerse Zakenvrouwen en sinds maart 2018 sta ik officieel ingeschreven bij de KVK met mijn bedrijf MDR Concepts. Met MDR Concepts helpt ik ondernemingen hun merk te versterken met marketing, communicatie, webdesign, branding en pr. Ik ben een ‘merkenbeest’, heb altijd wel een idee hoe iets eruit moet zien, wat voor doel het moet hebben en heb ook altijd een idee hoe je daar moet komen. Dat is ook de kennis die ik wil delen met andere Zoetermeerse Zakenvrouwen.

Voor meer informatie:

MDR Concepts // www.mdrconcepts.nl 

LinkedIN 

hello@mdrconcepts.nl